مدیریت شرکت های کلان با شرکت در دوره MBA مدیریت دولتی

مدیریت شرکت های کلان با شرکت در دوره MBA مدیریت دولتی | چنانچه به دنبال پیدا کردن دیدگاهی وسیع در حوزه مدیریت می باشید، رشته مدیریت دولتی می تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. مدیریت دولتی، مدیریت در سطوح کلان است؛ منظور از این سطح کلان می تواند یک دانشکده یا یک اداره دولتی باشد. آنچه در این رشته متفاوت از رشته هایی همچون مدیریت صنعتی و یا مدیریت بازرگانی می باشد طیف وسیعی از مسائل، راه های مختلف ذینفعان و سلایق گوناگون مخاطبان می باشد. مدیریت دولتی شامل کلیه عملیات‌هایی است که به منظور دستیابی به اجرای سیاست‌های دولت است. از طرف دیگر، دولت دارای یک قانون دقیق و منظم است. همچنین می‌توان گفت که مدیریت دولتی چیزی جز سیاست‌ها ، رویه‌ها ، قوانین و مقررات و غیره نیست.

مدیریت، پروسه ای است که شامل برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های تمامی اعضای یک تیم می شود. این علم در اواخر قرن نوزدهم برای اولین بار توسط فردریک وینسلو تیلور به شکل امروزی طرح شد. مدیریت اساس و شالوده تمامی موفقیت‌های بشر می باشد و هدف اصلی آن ارتقاء و بهبود اوضاع سازمان است و هر جامعه‌ای که به دنبال پیشرفت و توسعه شخصی است بهتر است که  قبل از هر عملی  نسبت به آموزش صحیح مدیریت، نگاهی عمیقی داشته باشد.

امروزه علم مدیریت بیشتر از هر زمان دیگری توسعه پیدا کرده است. در واقع امروزه در بیشتر جوامع نیاز به حضور علم مدیریت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. از این علم برای پیشرفت کسب ‌ وکار و کنترل مجموعه ها استفاده می شود. وسعت دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. نقش و جایگاه مدیریت در جامعه‌ی امروز تا حدی ضروری است که بدون حضور این علم نمی توان با قدرت قبلی سازمان ها و مجموعه ها را مدیریت کرد.

مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای رشته مدیریت

برای ورود به این رشته و فعالیت در این زمینه بهتر است که روحیه ای خلاق داشته باشید تا بتوانید به عنوان یک مدیر قدرت تصمیم‌ گیری خوبی داشته باشید. توان رهبری، روابط اجتماعی عالی، اعتماد به ‌نفس، تجزیه ‌و تحلیل و فن بیان قوی از جمله مهارت‌های موردنیاز برای فعالیت در این زمینه است. برای اینکه بتوانید در این رشته خوش بدرخشید بایستی به دروس ریاضی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی تسلط داشته باشید.

البته بخشی از علم مدیریت اکتسابی بوده و از طریق فعالیت در اجتماع و تجربه به دست می آید. بنابراین کسی که به تازگی از این رشته فارغ التحصیل شده باشد و یا در دوره های مربوطه شرکت کرده باشد قادر نخواهد بود که از همان ابتدا همچون یک مدیر در یک شرکت یا کارخانه استخدام شود. در واقع قسمت مهمی از اصول مدیریتی تنها از طریق فعالیت در موسسات و مجموعه ها به‌صورت تجربی به دست می آید. از این رو فردی که در این رشته و یا در دوره های موجود شرکت کرده باشد، برای شروع بهتر است که از سمت های پایین‌تر فعالیت خود را به شکل حرفه ای شروع کند. هم اکنون در تمامی سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی به حضورافرادی که در این رشته تحصیل کرده باشند نیاز است. 
 

مدیریت دولتی 

هدف از این رشته در واقع آموزش نیروی انسانی ماهر مورد نیاز در سازمان ها، شرکت های دولتی و اداره ها می باشد. افراد با شرکت در این رشته با نظریه های نوین مدیریت دولتی آشنا شده و خواهند توانست که همچون یک پژوهشگر به مطالعه مشغول شوند و با تجزیه و تحلیل مسائل مدیریتی، با نحوه اداره موفقیت آمیز یک سازمان آشنا شوند.

MBA مدیریت دولتی

 

شرکت کنندگان در این دوره همچنین با یادگیری علوم نظری نظیر دانش مدیریت و کاربردهای آن  آماده خواهند بود که در این زمینه مشغول به فعالیت شوند. نظرات شرکت کنندگان در این رشته برای مدیران رده های گوناگون در سازمان ها احساس می شود. اغلب افرادی که مسئولیت اجرایی و همچنین سرپرستی سایر واحد ها را برعهده داشته باشند میتوانند در این زمینه مشغول به فعالیت شوند.
گرایش های مختلف این رشته به شرح زیر است :

 توسعه منابع انسانی، خط مشی گذاری،  طراحی سازمانهای دولتی،  بودجه و مالیه عمومی و مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی.

افرادی که در این رشته تحصیل می کنند و یا در دوره های مشابه شرکت می کنند می توانند در تشکیلات سازمانی، سیستم های اطلاعاتی، منابع انسانی و دیگر قسمت های مدیریتی مشغول به فعالیت شوند. علاوه بر این فارغ التحصیلان می توانند به عنوان مشاور در زمینه سیاست گذاری های بخش دولتی فعالیت کنند. به طور کلی مدیریت دولتی نقش بسزایی در تدوین سیاست‌ها داشته و بخشی از روند سیاسی را نیز در بر می گیرد. مدیریت دولتی با مدیریت خصوصی متفاوت بوده و در ارائه خدمات به جامعه و اشخاص مختلف خصوصی تعامل دارد.

اداره امور دولتی دارای پیشینه ای طولانی بوده و فردی که بخواهد در آن مشغول به فعالیت شود بایستی مسئولیت های متفاوتی را بر عهده بگیرد و با افراد مختلفی همچون سرپرست، مدیربخش، مدیر اداره و معاون فعالیت داشته باشد.

هدف‌ رشته‌ مدیریت‌ دولتی‌

آموزش افراد مورد نیاز برای فعالیت در سازمان ها، شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین آموزش روش های علمی در  حرفه مدیریت و تربیت‌ مدیران‌ شایسته‌ای‌‌ که‌ بتوانند وظایف‌ خود را به‌ بهترین شکل انجام‌ دهند.

وظایف یک مدیر دولتی چیست؟

  • برنامه‌ریزی‌ و اجرا

مدیران دولتی موظف هستند که به سازمان‌دهی‌ یا تقسیم‌ وظایف‌ بین‌ کارکنان‌ یک‌ سازمان‌ مشغول شوند، آن ها موظف هستند که با تقسیم‌ کار به پرسنل کمک کنند تا بتوانند کارهای‌ جزئی‌ را نیز بیاموزند و به آن مشغول شوند.

  •  استخدام یا کارگزینی‌ کارکنان‌جدید
  •  هدایت‌ راهبری‌
  • نظارت‌ و کنترل‌.
  • افزایش کارآی و بهره وری کارکنان

اغلب در بخش های دولتی، رقابتی وجود ندارد؛ چرا که کارکنان تمایلی به افزایش خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت می باشد که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات دولتی، با ایجاد خلاقیت و پرداختن به ایده های نو، کارآیی و بهره‌وری را در کارکنان افزایش دهد.

شرکت در دوره MBA مدیریت دولتی به تمامی افرادی که علاقه مند به فعالیت در حوزه دولتی و خصوصی به صورت موازی هستند پیشنهاد می شود.  MBA مدیریت دولتی بر روی مفاهیمی همچون سازمان ها و عملکرد آن، اداره امور خصوصی و عمومی، مباحث اقتصاد خرد و کلان و مدیریت منابع انسانی متمرکز می باشد. 

اما چه فرصت های شغلی برای افرادی که در این دوره شرکت می کنند وجود دارد؟

ما در بخش های خصوصی و دولتی نیازمند حضور فعال  افرادی هستیم که خاطره به حل مشکلات اجتماعی بدانند. در دقیقه با توجه به افزایش چشمگیر شرکت های خصوصی و کسب و کارهای جدید،  نیاز به حضور تحلیل گرانی مجرب، مشاورانی عالی، کارآفرینانی توانمند و مدیرانی مدبر بیشتر از قبل احساس میشود. شایان ذکر است که تمامی افرادی که در این دوره شرکت کنند تمامی این ویژگی ها را به صورت حرفه ای آموخته و آماده فعالیت در مشاغل موجود می شوند.

تحلیلگر مالی

تحلیل گران مالی میتوانند در سازمان های غیرانتفاعی و یا بانکها مشغول به فعالیت شوند. این افراد می توانند به اداره ها و شرکت ها کمک کرده تا بتوانند با سرمایه گذاری هدفمند تصمیمات درستی را اخذ کنند. در واقع تمامی شرکت ها و اداره ها برای پیگیری معاملات مالی صورت گرفته و همچنین نظارت بر آن به حضور چنین افراد متکی هستند تا بتوانند از این طریق کسب و کار خود را به شکلی کارآمد مدیریت کنند.

برنامه ریزی های شهری

در واقع با توجه به این که جمعیت این روزها در شهرها به سرعت در حال افزایش بوده، حضور این افراد برای رفاه مردم جامعه الزامی است. با توجه به تغییر امکانات محلی و همچنین ارتقاء ساختارهای موجود، برنامه ریزان شهری خواهند توانست مناطقی را ایجاد کنند که برای جوامع مفید باشد.

MBA مدیریت دولتی

آمایشگرها

این افراد وظیفه نظارت بر انتقال محصولات و یا خدمات را از مراحل اولیه ارائه محصول تا زمان تحویل آن را برعهده دارند. با توجه به اینکه کارکنان شاغل در یک سازمان مسئولیت های خاصی را بر عهده دارندو تنها در یک بخش ویژه مشغول به فعالیت هستند، آمایشگر ها با توجه به خدمات ارزنده و وسیعی که برای یک مجموعه انجام می دهند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

 مدیران خدمات بهداشتی و و درمانی

 قسمت اعظمی از فعالیت های اصلی بیمارستانها و درمانگاه ها به دست مدیران خدمات پزشکی انجام می شود. در واقع مدیران خدمات درمانی می توانند با نظارت برکار کارکنان همچنینسیاستگذاری های موثر و انجام هماهنگی های لازم برای انجام خدمات بهداشتی روند فعالیت در این مجموعه ها را سرعت بخشند. علاوه بر این مدیران خدمات بهداشتی و درمانی میتوانند در بخشهای بالینی تخصصی در بیمارستان ها مشغول به فعالیت شوند.

مدیران توسعه و آموزش 

 اکثر مجموعه ها و سازمان ها  نیاز به آموزش و توسعه کارکنان خود دارند. در واقع به محض ورود افراد جدید به یک مجموعه، این افراد تازه وارد نیازمند هستند تا قوانینی را آموخته و یا روشهایی را برای فعالیت در شرکت به طور تخصصی بیاموزند. در این زمان نیاز به حضور فردی که بتواند کارآموزان را از شرایط سازمانی مطلع سازد احساس میشود. در واقع وظیفه اصلی مدیران توسعه و آموزش اجرای برنامه های آموزشی کارآمد به منظور ارتقا سطح کیفی کارمندان می باشد. انجام هماهنگی های لازم و همچنین اجرای برنامههای آموزشی همگی در لیست کارهای یک مدیره توسعه و آموزش است .

مدیریت اجرایی

مدیریت اجرایی از دیگر عناوین شغلی است که افرادی که در دوره مدیریت دولتی شرکت کرده باشد می توانند در آن مشغول به فعالیت شوند. در واقع مدیران اجرایی  وظیفه استخدام نیروی جدید، مدیریت بودجه و همچنین مدیریت کارمندان را بر عهده دارند.  از دیگر وظایف اصلی مدیران اجرایی نظارت بر انجام کار است. در واقع این افراد وظیفه دارند که با چک کردن شیوه های کاری از موثر بودن روش های مورد استفاده اطمینان حاصل کنند.

مدیر روابط عمومی 

 مدیران روابط عمومی مسئولیت ارتباطات عمومی را بر عهده داشته و موظف هستند که از مشتریان حمایت کنند از این رو، رفتار این افراد تاثیر زیادی بر نظرات دیگران در خصوص فعالیت یک مجموعه خواهد داشت. با توجه به اینکه تمامی کسب و کارها تا حدودی به به میزان مشارکت افراد در جامعه بستگی دارد، مدیر روابط عمومی به عنوان یک منبع اصلی برای تبلیغات یک شرکت به حساب می روند.

مدیر منابع انسانی

 وظیفه اصلی مدیران منابع انسانی  مدیریت امور اداری یک مجموعه می باشد. در واقع مدیران منابع انسانی وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی و همچنین اجرای عوامل اجرایی را بر عهده دارند و در تلاش هستند تا یک سازمان و یا مجموعه به سمت موفقیت هدایت شود. مدیران منابع انسانی موظف هستند تا حقوق و مزایای کارمندان را مدیریت کرده و همچنین در راستای برنامه ریزی استراتژیک در حرکت باشند. با توجه به اینکه مدیران منابع انسانی با مشتریان و با کارکنان در ارتباط هستند با مسئولیت های متفاوتی را بر عهده دارند.

MBA مدیریت دولتی

با توجه به اینکه امروز اغلب جوانان از مشکل بیکاری رنج می برند، شرکت در چنین دوره ای می تواند مهارت های افراد را ارتقا بخشیده و منجر به توسعه شخصی شان شود. طبیعتا افرادی که توانایی ها و قابلیت های خود را توسعه بخشند، میتوانند در سمت هایی بهتری مشغول به کار شده و شانس استخدام این افراد در مقایسه با سایرین بیشتر خواهد بود، اما مزایای شرکت در دوره MBA مدیریت دولتی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان در چیست ؟

دانش پذیران با شرکت در این دوره در پایان، گواهینامه ای دریافت می کنند که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور می باشد. علاوه بر این شایان ذکر است تمامی اساتیدی که در این موسسه مشغول به فعالیت می باشند تجربه کافی برای تدریس در این رشته را  دارند. محتوایی که در این دوره ها در اختیار دانش پذیران قرار می گیرد جامع و کامل بوده و هیچ گونه نقصی در آن وجود ندارد.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها